
Sunday Business Post 24 July 2011 

Murdoch's culture of profit 
infests our media too 
 

Fifteen years ago, executives of companies controlled 
by Tony O'Reilly, the then controlling shareholder in 
Independent News and Media (INM), had a meeting 
with officials working for the then taoiseach, John 
Bruton. 

At that meeting, the INM people made it clear that, 
unless Bruton's Rainbow government acceded 
to O'Reilly's demands on the MMDS television 
transmission system, it would lose the Independent 
Newspaper Group ' ' a s friends''. 

In the final days of the 1997 general election campaign, 
the most prestigious newspaper in the INM stable, the 
Irish Independent, published a front page editorial 
under the headline ''It's payback time'', urging readers 
to reject the incumbent government and vote Fianna 
Fáil. 

Previously, newspapers in that group had been 
generally favourable to Fine Gael but, over the 
following decade, newspapers in the INM group - 
notably the Sunday Independent - appeared to be 
generally supportive of Fianna Fail-led governments, 
the same governments that dragged the country into 
the calamity we are now enduring. 

Some eight years previously, in June 1989, executives 
of Fitzwilton, another company controlled by 
Tony O'Reilly, visited the then communications 
minister, Ray Burke. They gave him a cheque for 
IR»30,000 from a subsidiary company, Rennicks, as a 
contribution to Fianna Fáil. O'Reilly said he had no 
knowledge of the donation. 

During the course of the 2007 election campaign, the 
then taoiseach and the then finance minister, Bertie 
Ahern and Brian Cowen respectively, had a private 
meeting with Tony O'Reilly. There was no official 
disclosure that the meeting had taken place and, when 
it eventually became public, nobody would say what 
transpired, other than the claim that the meeting and 
discussion were of no consequence, ie, it was just a 
''normal'' meeting with a media owner. 

I cite this because of the controversy that has arisen in 
the past week in Britain about secret meetings which 
David Cameron had with executives of the Murdoch 
corporation, at which the complete takeover of BSkyB 
was discussed; and the related controversy over 
countless secret meetings between Rupert Murdoch and 
Cameron's two predecessors as prime minister, Gordon 
Brown and Tony Blair. 

I am not suggesting that there was anything improper 
in anything Tony O'Reilly did or arranged to have done 
on his behalf. That is not my point. My point is that for 
political party leaders and/or taoisigh to meet in secret 
with powerful media owners necessarily gives rise to 
questions, not about the media owners but about the 
politicians and the possible conflict of interest that are 
likely to arise in such situations. 

And as of the media, the same imperative to increase 
profit relentlessly operated here as it did in Britain with 
the similar pressures on standards and practices. Those 
connections are now under scrutiny in Britain. 

So where does this leave similar liaisons with media 
owners here on the part of our prime ministers here? 

Looking at the media more generally here, there is little 
reason to believe that the kind of things that went on in 
Britain within and without the Murdoch corporation, did 
not happen here too - especially since the debased 
media culture that Rupert Murdoch did so much to 
create has been imported here in spades. 

In many sections of the media, ever increasing profits 
became the imperative here as it had become in 
Britain. And the same celebration of media ''scoops'' on 
matters of almost no importance at all, prevails here 
too. 

An unwitting memorial to the trivialisation of the media 
was published by the late and unlamented News of the 
World in its final edition two Sundays ago. It published 
the front pages of the editions carrying their greatest 
''exclusives'', among which were: ''Andrew and the 
playgirl'', ''Princess Margaret love letters sensation'', 
''Hugh told me I was his sex fantasy'', ''I'm secret dad 
of Paula Yates'', ''Cabinet minister and his secret love'', 
''Boris Becker secret love child'', ''Hewitt sells Di sex 
letters'', ''Beckham's secret affair'', ''Kerry on coke'', 
''Cheating Roo beds hooker'', ''Hurley cheats with 
Shane'' and, last but not least, ''Giggs' 8-year affair 
with brother's wife''. 

All designed to boost sales and profits, all devoid of any 
significance to the common public good, at the expense 
of hurt and invasions of privacy. Many journalists and 
editors here feel this is entirely legitimate - indeed, 
laudable. 

They and others believe that any interference by the 
state with their freedom to engage in the abuse of 
privacy for profit is an infringement of press freedom, 
the cornerstone of a democracy, and all that malarkey. 

When we look back at the record of those of us who 
have been part of the media for some time, I don't 
think we have reason to be self-congratulatory. 

How was it that women could be enslaved in laundries 
throughout their lives, raped while in enslavement and 
have their children taken from them, not just without 
their consent but even without them being informed in 
advance? How could we not have come across this 
when it went on only a few hundred yards from the 
newsrooms of the Irish Times, the Irish Independent 
and the Irish Press? 

How was it that the epidemic of clerical child sex abuse 
was never exposed by us, never investigated, never 
even suspected by us super sleuths? 

How was it - indeed, how is it - that the far wider 
epidemic of child sex abuse was not and is not being 
investigated and exposed then and now? 

And how is it that a large section of our population live 
in poverty, some in hunger, denied appropriate health 
care, denied proper education, denied status, denied 
respect and denied even the chance to live as long as 
those of us in the middle classes, and this is almost 
entirely ignored by the media? 

Rupert rules. 

 

The Sunday Times 8 July 2007 

Carry on Mahon 
 

Barely a week now passes without the Mahon tribunal's 
inquiry into planning corruption being denounced by a 
politician or delayed by a legal challenge. 



Influential vested interests appear to be doing 
everything in their power to shut down the 
investigation. 

The charges levelled at Mahon are well- rehearsed: the 
inquiry has gone on too long; its running costs are 
astronomical; the public has grown weary of the often 
tedious minutiae pouring forth from Dublin Castle. 
Much of this is true, but the reason the tribunal has 
been so drawn out, with the attendant strain on the 
public purse and patience, is that its work has been 
frustrated at every turn by those who are the focus of 
its inquiries. 

It has been a victim of its own success. If Judge Alan 
Mahon, his predecessor Justice Feargus Flood and their 
teams had not made such commendable headway in 
illuminating previously darkened corners of the 
planning process, they would no doubt have been 
permitted to complete their inquiries years ago. 

The more progress the tribunal makes, the more 
intense the efforts to restrict its jurisdiction. The inquiry 
has faced a succession of Supreme and High Court 
challenges by corporations and wealthy individuals with 
immense resources. Most of these challenges have 
been rejected by the courts, but not all. Last week the 
Supreme Court upheld an appeal by Sir 
Anthony O'Reilly's Fitzwilton Group preventing the 
tribunal from holding public hearings into a payment of 
IR£ 30,000 (about E38,000) to the former minister 
Ray Burke in 1989. Fitzwilton insists the payment from 
one of its subsidiary companies was intended as a 
donation to Fianna Fail, yet Mr Burke passed on only 
IR£ 10,000 to his party. 

Investigation of this matter would have involved 
examination of an investment by Sir Anthony's 
Independent News & Media group, and others, in 
MMDS, a television transmission system venture, the 
licences for which were issued in 1989 when 
Mr Burke was communications minister. The Supreme 
Court ruling, however, appears to mean that the 
findings of extensive private inquiries conducted by the 
tribunal will not now be made public. Time, effort and 
money expended by Mahon has apparently been to no 
avail. 

The political offensive against Mahon has been 
relentless. Successive government ministers have 
wondered aloud whether the tribunal has outlived its 
usefulness. 

Backbench deputies, not renowned for thoughtful 
contributions to public debate, have been wheeled onto 
radio and TV discussion programmes to suggest, more 
in sorrow than anger, that the inquiry be wound up. 

The tribunal's most virulent political detractor has been 
the taoiseach, who will shortly appear before it to be 
quizzed about loans and gifts he received while finance 
minister in the early 1990s and about an allegation he 
was given IR£ 80,000 by a property developer. Mr 
Ahern has consistently denied wrongdoing and says he 
is looking forward to vindicating his good name in the 
witness box. 

Nevertheless, his legal counsel has already launched a 
scathing attack on Judge Mahon and his associates, 
accusing them of bias and abuse of their position. 

This political sniping is absurd. The tribunal was set up 
in 1997 by order of the Oireachtas. TDs and senators 
voted for its establishment because they believed 
serious questions had been raised about planning and 
politics that needed to be addressed. To call now for 
the tribunal's curtailment or disbandment, just as the 
answers to some of these questions are emerging, 

makes a mockery of their stated demand for a full and 
frank inquiry. 

Politicians are either serious about exposing and 
eradicating corruption or they are not. If they are, it is 
essential they give the Mahon tribunal their 
wholehearted support. The inquiry must be permitted 
to continue its work to the bitter end. 

Daily Mail 5 July 2007 

Mahon forced to drop probe 
into O'Reilly payment 'taken' 
by Burke 
Supreme Court judge in scathing attack on 
slowness of Mahon Tribunal 
PAUL CAFFREY 
 

MEDIA magnate Sir Anthony O'Reilly has escaped a 
Mahon Tribunal grilling over a Â£30,000 payment to 
Fianna Fail £20,000 of which was pocketed by the 
disgraced Ray Burke. 

The tribunal had planned to question Sir Anthony and 
executives of his then private investment vehicle, the 
Fitzwilton Group, over the 1989 payment later this 
year. 

Sir Anthony was executive chairman of Fitzwilton at the 
time the payment was made by one of its subsidiaries. 

The tribunal wanted to establish if Mr Burke performed 
any favours for Fitzwilton while he was minister for 
communications. 

In particular, it was expected to examine the granting 
of contentious television rebroadcasting licences to 
Independent Newspapers at this time. 

Both Fitzwilton and Mr Burke have said that the 
payment, which was made by cheque through 
Fitzwilton subsidiary, Rennicks Manufacturing, was a 
legitimate political contribution. It was paid to Fianna 
Fail through Ray Burke. 

Hearings were scheduled to begin after the Quarryvale 
module, which includes inquiries into Taoiseach Bertie 
Ahern's personal finances, wraps up this summer. 

But yesterday, the five-judge Supreme Court ruled that 
the tribunal has no jurisdiction to investigate the 
payment – because it failed to inform the Oireachtas of 
its intention to hold public hearings into the affair. Last 
December, Fitzwilton lost its High Court bid to stop 
public hearings. But yesterday's unanimous decision 
overturns that ruling. 

In her 15-page judgment, Miss Justice Susan Denham 
also launched an outspoken attack on the planning 
tribunal, saying that the fact it was still inquiring ten 
years after it was set up is the 'antithesis of an urgent 
public inquiry'. 

The planning probe was set up in 1997 to investigate 
payments to politicians in the Eighties and Nineties. 

This is the first judicial appeal against a tribunal inquiry 
to succeed. But Miss Justice Denham's comments 
appear to reflect a growing frustration on the bench 
with the pace of Judge Mahon's inquiries. 

The ruling also means there will be no further public 
hearings once the Quarryvale module is finished. 

Up to 60 companies could be spared a tribunal 
investigation. 



The Fitzwilton payment was first revealed by Magill 
magazine in May 1998. The controversy it provoked led 
to a significant widening of the terms of reference of 
the tribunal. 

The tribunal has already found that Mr Burke received 
two corrupt payments, from JMSE and Oliver Barry, 
around the time he accepted the Â£30,000 payment 
from Rennicks intended for Fianna Fail Â– shortly 
before the 1989 general election. 

Fianna Fail has said it was expecting a donation from 
Fitzwilton before the election in June 1989. When the 
company said it had given money to Mr Burke for 
Fianna Fail, party fundraisers contacted the minister, 
who presented them with a bank draft for £10,000. 

When they asked for the balance, Mr Burke told 
officials: 'That's as much as you're getting. Good luck.' 
Fitzwilton says that the money was intended as a 
political donation for Fianna Fail and that it only learned 
in 1998 that Mr Burke had retained £20,000. 

Fitzwilton said it had first learned, from a July 2005 
letter, that the tribunal was to hold a public hearing 
into the payment, and this came as 'a bombshell' to the 
group. Businessmen Robin Rennicks and Paul Power 
travelled to Mr Burke's home in Swords on June 7, 
1989, to make the payment. 

Mr Rennicks was a director of Fitzwilton, to which he 
had recently sold his sign-making company, Rennicks 
Manufacturing. 

At a short meeting in the house, Briargate, the two 
men handed over a £30,000 cheque, made out to cash, 
on behalf of Fitzwilton. 

Fitzwilton was a regular donor to political parties, but 
normally the company gave its money to Fianna Fail 
headquarters through an established conduit. This was 
the first time money was paid through a minister. 

As minister for communications, Burke was responsible 
for issuing licences for the operation of 
the MMDS television transmitter system that predated 
satellite TV. 

Twenty-nine licences were offered to interested 
bidders. Independent Newspapers applied for 14 and 
were awarded seven. They subsequently bought two 
other companies which had been awarded further 
licences. 

In a statement yesterday, a spokesman for the 
Fitzwilton Group said the Group was 'pleased' with the 
Supreme Court's decision, adding: 'We had always 
believed that the tribunal had failed to comply with its 
terms of reference. This was a critical issue of law that 
required clarification.' In December 2004, the 
Oireachtas amended the terms of reference of the 
Mahon Tribunal. The tribunal was then required to 
consider which additional matters should go to public 
hearing and give the Oireachtas its decision by May 1, 
2005, but the Fitzwilton payment was not on the list. 

Miss Justice Susan Denham concluded that the tribunal 
'has no jurisdiction to proceed with the £30,000 
Fitzwilton module'. 

 

The Irish Times 25 January 2005 

An able man with a dark past 
Burke Sentencing 
 
Burke's life and times: Bully, fixer, liar, cheat, crook, 
and now prisoner - Ray Burke's fall from grace is finally 

complete, a full 30 years since suspicions were first 
aired about his activities, writes Paul Cullen. 

It was October 1997 when one last scandal in a career 
marked by scandal brought his career to a premature 
end at the age of 54. Bertie Ahern told the Dail that "an 
honourable man" had been "hounded" from office, but 
within days the Fianna Fail image-makers were busy 
airbrushing the North Dublin poll-topper out of history. 

So successful have they been that one young passer-by 
was heard to ask "Ray who?" on the last 
occasion Burke appeared on our television screens. 

Yet Burke was a towering presence in Fianna Fail for 
three decades, a bruiser who demanded respect 
through the power he wielded. He exerted absolute 
control over Dublin County Council in the 1970s and 
early 1980s - the halcyon days of land rezoning - even 
when he had left the local authority for the higher 
calling of cabinet office. Being on the defensive from 
the start of his political career led him to develop a 
savage but effective debating style, and the party 
unleashed him regularly as a political Rottweiler for 
media interviews. 
 
The shame about Ray was that he was an able man, 
too, even if those he surrounded himself with made him 
seem cleverer than he was. Though never taoiseach 
material, not least because of his dark past, he held 
most of the cabinet portfolios that matter - foreign 
affairs, justice, communications, energy, industry and 
commerce, environment. He played an important role 
in the Northern peace process, introduced important 
reforms in the areas of family law, rape and 
homosexuality, and worked hard in all of the positions 
he held. 

Through all the years of controversy, though, the real 
Ray remained hidden. Vainglorious and arrogant he 
certainly was, but he betrayed few personal emotions in 
public. He could be charming and witty when he chose 
to, even if the threat of verbal violence always loomed. 

His entire career was devoted to politics and the pursuit 
of power: "My life was seamless. I was a politician from 
the time I got up in the morning until I went to bed at 
night," he told the planning tribunal. Ironic, then, that 
this calling left him with so few friends in Leinster 
House, something that was painfully evident after he 
resigned. 

For all his energy, it was hard to tie down his political 
beliefs, beyond the naked goal of personal 
advancement. These veered from one side of the 
Fianna Fail leadership struggle to another, from 
conservatism to liberalism, and from republicanism to 
soft nationalism, depending on circumstances and the 
fashions of the day. He was for nuclear power in the 
1970s; against Sellafield in the 1980s. 

If Ray Burke's loyalties lay anywhere, they were to be 
found at home, with his wife Ann and daughters; 
buying drinks for his cronies in Swords; and with the 
"Mayo mafia" he inherited from his father Paddy Burke, 
himself a backbench TD known as "The Bishop" for his 
diligent attendance at constituents' funerals. 

Something else Ray Burke had his father to thank for 
was the site for Briargate, his former house in Swords. 
One of the oldest rumours about the family told how 
Paddy Burke acquired the land from an inmate of 
Portrane mental hospital, where he worked as a nurse 
until the mid-1950s. 

His son angrily denounced the allegation as a "complete 
and utter lie". He told the Dail in 1997 that he bought 



the site and a house on it in a "normal commercial 
transaction". 

The rumour might have been somewhat garbled, 
but Burke was being economical with the truth with his 
fellow TDs. As the planning tribunal later established, 
the land had indeed been owned by a psychiatric 
patient and ward of court. A building company part-
owned by Tom Brennan,Burke's crony and financial 
backer, bought the land and built a house on it 
for Burke. No money changed hands and the 
conveyancing solicitor was told to "bury or lose" the file 
on the transaction. It was hardly a "normal commercial 
transaction". 

Burke sold this particular fruit of corruption in 2000 for 
over EUR 4 million. 

Brennan and his business partner, Joe McGowan, also 
figured in the first public airing of Burke's dirty laundry 
in 1974. The Sunday Independent discovered a GBP 
15,000 payment (almost EUR 300,000 in today's 
money) to Burke by a company owned by the two 
builders. The builders owned land near Dublin airport 
which had been rezoned thanks to the efforts of 
both Burkes on Dublin County Council. 

Ray Burke, who was one of seven estate agents then 
sitting on the council, claimed at the time he couldn't 
comment on his commercial interests. The builders said 
the money was commission due to Burke for selling 
houses. The accountant said it was a typing error. The 
offending document in the companies' office was 
destroyed. The journalist who wrote the story 
emigrated. The controversy went away. 

Brennan and McGowan stayed, however, and redoubled 
their generosity. Between 1975 and 1982, they 
paid Burke GBP 1,000 a month, said to be his 
commission for selling houses. The fact that he was 
made a junior minister in 1979, and a minister in 1980, 
didn't stop the estate agent's fees rolling in. 

That was only the start of it. At the tribunal, the two 
builders spun colourful stories about their heroic 
"fundraising" for Burke at social events at Ascot and 
Cheltenham: "On occasion, the drink was flowing like a 
river," McGowan waxed. 

Even by their own account, they raised about GBP 
150,000 for "Mr Burke and Fianna Fail" between 1972 
and 1984 - although Fianna Fail never saw any of the 
money. The money was real alright, but the horsey 
stories were just a cod. 

Burke used the money to build a formidable election 
machine in north Dublin, where he topped the poll in 12 
elections. While his henchmen looked after constituency 
business, the ambitious new minister was left free to 
buy drinks and kiss babies. 

He appointed his constituency manager and the 
architect of his house to An Bord Pleanala and boasted 
how he was going to get "those arrogant fuckers" in 
RTE. 

Gardai investigating allegations of planning corruption 
came knocking, but he brushed them off. "Did ye hear," 
he boasted to the political correspondents in Leinster 
House shortly after, "I'm the most interviewed deputy 
in the House." 

"That's great, Ray," said a journalist. "Yeah, by the 
fuckin' guards," Burke retorted. 

Stories abound about his quick temper. When he was 
minister for environment during the Dublin West by-
election in 1982, he arranged for the planting of young 
trees in a new housing estate. After Fianna Fail lost the 

vote, he ordered the local authority to dig them up 
again to show what he thought of the voters' 
unfaithfulness. 

Burke's career took a dive in the 1980s when Fianna 
Fail lost power, so he redirected his attention to the 
council. As chairman from 1985-87, he ran the council 
with an iron fist, with councillor Pat Dunne, now 
deceased, whipping party colleagues into line on a 
series of controversial rezoning motions. 

One day in 1986, Jim Geraghty, a Fianna Fail councillor 
from Balbriggan, was in Burke's office discussing a 
planning matter when a well-dressed man came into 
the office and deposited a sports bag on the 
table. Burke dismissed Geraghty, who walked down the 
corridor. 

However, Geraghty realised he had forgotten his 
briefcase and returned to Burke's office to retrieve it. 
On entering, he saw the bag was open. It was full of 
money, probably in GBP 20 notes, according to 
Geraghty. He heard the unidentified man refer to a 
figure of "60", which Geraghty understood to mean GBP 
60,000. Burke claimed the money was a development 
levy he was handling. 

By the 1980s, Brennan and McGowan were Dublin's 
biggest housebuilders, notwithstanding a reputation for 
unfinished and often shoddy work. Their combined 
assets were worth over GBP 11 million and they lived 
the lives of squires on their stud farms. They 
kept Burke on tap, but moved their funding offshore; 
between 1982 and 1985, the politician received almost 
GBP 125,000 in payments, channelled through banks 
and solicitors in Jersey. 

The question that remains is what Burke did in return 
for this largesse. 

The planning tribunal, while finding these payments 
were corrupt, was unable to link them to any specific 
favour performed by the politician. 

At this remove, all we can do is admire Brennan and 
McGowan's ability to waltz their way through the 
planning system. Take the example of the Plantation 
site on Dublin's Pembroke Street, which was the 
subject of eight previous planning refusals until the two 
builders acquired it. When their own application to build 
offices and apartments was refused, they appealed it to 
An Bord Pleanala. 

The appeals board overturned the decision. 

Burke's relationship with Charles Haughey is hard to 
untangle. There was bad blood between the two from 
the day Haughey attacked PaddyBurke in the Dail, 
shortly after the Arms Trial. "Sit down, you old fool," 
Haughey hissed at the elderly backbencher. 

Twice Burke opposed Haughey in Fianna Fail's 
leadership battles, and twice he fought his way back 
into the inner cabal. The price Haughey extracted for 
this is not known, but on one occasion "Rambo" was 
seen reduced to tears after a bruising session with the 
party leader. With Haughey's return to power in 
1987, Burke was made minister for energy and 
communications. He liberalised the granting of 
exploration licences by abolishing royalty payments and 
State participation in oil finds, to the delight of the 
industry. 

SIPTU has frequently called for an investigation of this 
area of Burke's handiwork, but to date no evidence of 
wrongdoing in this area has emerged. 

He also set to work dismantling RTE's monopoly in 
broadcasting, by setting up the Independent Radio and 



Television Commission, which awarded the first 
commercial radio licence to Century Radio in 1989. 

The same year was an annus mirabilis for Fianna Fail's 
money-getters, and Burke was determined not to be 
left out. Besides, with Brennan and McGowan having 
wound down their fundraising efforts, he needed 
alternative sources of funding. 

And the money rolled in: at least GBP 30,000 from 
JMSE; GBP 30,000 from Rennicks Manufacturing on 
behalf of Tony O'Reilly's Fitzwilton; GBP 35,000 from 
Oliver Barry, founder of Century Radio. Only GBP 
10,000 of this money was passed on to Fianna Fail. 

These payments sowed the seeds 
of Burke's destruction. 

A decade later, Jim Gogarty, the company executive 
who made the JMSE payment, blew the whistle at the 
tribunal about his payment. Further investigation 
uncovered that the Barry payment was a bribe, and a 
year-long public hearing into Century Radio showed 
how Burke had moved heaven and earth to ensure his 
friend's venture succeeded (it still flopped). 

For reasons which have not been explained, the 
tribunal has not publicly investigated the Rennicks 
payment. The money was paid at a time 
when Burke was minister for communications 
and O'Reilly-linked companies were particular 
successful in obtaining MMDS rebroadcasting licences. 

As rumours about payments to Burke started to 
multiply, Albert Reynolds sent the North Dublin TD into 
internal exile when he became Fianna Fail leader in 
1992. Two lawyers put up a reward for information on 
planning corruption and Gogarty's allegations started to 
leak in the media, thereby increasing the pressure 
on Burke. 

He responded with his usual mixture of lies, threats and 
bluster. He denied any wrongdoing, misled the Dail 
(telling his colleagues, who at that stage knew of only 
one payment, that GBP 30,000 was the "largest single 
contribution" he had received) and threatened legal 
action. 

Yet in 1997 Bertie Ahern brought him back into the 
cabinet, claiming to have been "up every tree in north 
Dublin" to investigate the rumours. 

In October that year, his political career finally came to 
an end when The Irish Times revealed how, as minister 
for justice, he had issued passports to a Saudi Arabian 
businessman and his family under the "passports for 
sale" scheme. "I have done nothing wrong," he said as 
he resigned from the cabinet and the Dail. 

His subsequent downfall is well documented. The 
tribunal picked apart his evasions and stonewalling, and 
caught him lying about the offshore money he got from 
Brennan and McGowan. New accounts were discovered 
in the Channel Islands, London and the Isle of Man, 
some of them held in disguised names. 

In 2002, Mr Justice Feargus Flood's report found that all 
the main payments received by Burke were corrupt. 
Then it was the turn of the Criminal Assets Bureau, 
which raided the home of the disgraced former 
politician, served him with a GBP 2 million tax demand 
and brought the charges which have resulted in his 
imprisonment. 

Today, Burke sits behind bars for lying when availing of 
a tax amnesty, he has made a GBP 600,000 settlement 
with the Revenue and he faces a multi-million legal bill. 

His career and reputation are destroyed and he faces 
the possibility of further investigations and charges. Yet 

he remains unrepentant, and has resolutely refused to 
lift the lid on the culture of sleaze he presided over for 
so long. The full extent of his misdeeds will probably 
never be known. 

It is possible to feel sorry for Burke. Those he helped 
are millionaires now, and their money is safely stowed 
away in offshore locations. Of the five others implicated 
by the tribunal in corruption, he is the only one so far 
to face criminal charges or end up in jail. 

A big bad apple, yes, but hardly the only one. 

 

The Irish Times 29 January 2005 

Unfinished business 
 
Former minister for justice Ray Burke was jailed for tax 
offences this week, but he leaves a trail of unanswered 
questions in his wake, argues Paul Cullen 

The planning tribunal investigated him for years, the 
Criminal Assets Bureau raided his house, the Revenue 
Commissioners made a EUR 600,000 settlement with 
him and he's now in jail. Yet when it comes to 
Ray Burke and his dark secrets, we may only have 
scratched the surface. 

The irony is that, for all the time he has spent in the 
public glare over recent years, only a fraction of the 
decisions Burke took during his lengthy political career 
have undergone thorough public scrutiny. 

The tribunal spent five years investigating two specific 
payments made to the former minister, as well as a 20-
year financial relationship with his major supporters, 
builders Brennan and McGowan. 

But large swathes of his career, particularly the early 
days when he was a dominant figure on Dublin County 
Council, have never been the subject of detailed public 
hearings. Decisions he made as a minister in various 
portfolios have also attracted controversy, but few have 
been the subject of detailed investigation. 
 
At this late stage, these matters may never be 
investigated. Many of the controversies date back 
several decades, so any relevant documents or records 
would be scarce. Some of the main figures involved 
have passed on. 

The law of diminishing returns may apply. 

The tribunal is the logical place for further investigation 
of Ray Burke. However, it plans to pull down the 
shutters in another two years, and already has a full 
workload unrelated to the former minister. Justifiably, 
too, the lawyers may feel they have had their fill of 
"Rambo". 

As for the Criminal Assets Bureau, it also seems to 
have finished with Burke. He has made a substantial 
settlement with the Revenue and is now tax compliant. 
CAB's prosecution was taken for tax offences, rather 
than the corrupt payments identified by the tribunal. 

Indeed, there seems to be no enthusiasm in the DPP's 
office for prosecuting anyone for corruption until more 
stringent legislation is introduced. The case of George 
Redmond, whose conviction on corruption charges was 
quashed last year, has only served to confirm this view. 

But before we consign Burke completely to the dark 
and dusty past it's worth taking another look at some of 
the controversies that have raged about the man from 
Swords and which have been overshadowed by 
subsequent events. 



Dublin County Council 

For years, Ray Burke was Mr Big on Dublin County 
Council. He wore dark glasses and a showband suit, 
and his bullying manner quickly put manners on fellow 
councillors. 

As an estate agent, he sold houses on commission for 
the very builders who were benefiting from the 
rezonings passed by the councillors at their monthly 
meetings. For Brennan and McGowan alone, he sold 
1,700 houses in the 1970s and 1980s, according to the 
builders. 

This dubious situation was summed up in a Sunday 
Independent headline in 1974, which read "Conflict of 
interests on council". The journalist who wrote the 
article, Joe McAnthony, had uncovered a document 
which showed a GBP 15,000 payment to Burke by one 
of Brennan and McGowan's companies. 

Three years earlier, Burke had co-sponsored a motion 
to rezone land at Mountgorry, north Dublin, on which 
the two builders had an option. The GBP 15,000 
represented his share of the proceeds when the land 
was eventually sold. 

The Garda investigated, the usual denials were issued 
and nothing happened. Instead of winning an award for 
his investigative work, McAnthony was sidelined at his 
newspaper and he decided to emigrate with his family. 

Speaking this week from his home in Canada, 
McAnthony identified this controversy as a watershed. 
He had thought Burke would go to jail, he told Newstalk 
FM. Instead Burke was exonerated and "the floodgates 
opened". 

Thereafter, the councillors seemed impervious to 
criticism. Each month, the small public gallery filled up 
with property developers, landowners and their agents 
waiting for rezoning decisions, with the celebrations 
spilling out into Conways pub nearby. 

Brennan and McGowan were interviewed again about 
allegations surrounding the rezoning of land at 
Fortunestown, near Tallaght. This came after Dublin 
Corporation's plans to acquire 700 acres in the area by 
compulsory purchase order had been resisted by a 
consortium of six landowners, including the two 
builders. Burke, who said there was "absolutely nothing 
improper" about the episode, supported the developers' 
proposals because they were "in line with Fianna Fail 
policies of promoting free enterprise". 

When he became minister for 
environment, Burke appointed known party supporters 
to An Bord Pleanala and the controversy over planning 
raged even wider. Builders were in a "win-win" 
situation, where a refusal of planning permission could 
result in a hefty compensation claim. 

When the board refused permission for a scheme at 
Fortunestown, for example, the authorities were left 
exposed to a GBP 2 million compensation claim from a 
company involving Tom Brennan. 

Even Burke was moved to complain about the 
"excessive rezoning decisions" of the council in the 
early 1980s, but he did nothing to curb their activities. 

In 1989, Burke was again investigated as part of 
another largely fruitless Garda investigation. A local 
authority official told detectives the Fine Gael TD Nora 
Owen had told him Burke received GBP 5,000 for his 
help in obtaining planning permission for a fuel yard in 
north Dublin. 

Owen told gardai the source of this information was 
another Fine Gael TD, Michael Noonan. They asked her 
to set up a meeting with Noonan but this didn't happen. 

Burke had made representations on behalf of the party 
supporter who owned the yard, which was on the main 
Belfast road. However, gardai concluded there was "no 
foundation" to the allegation. 

The Plantation was a tree-filled oasis in the heart of 
Georgian Dublin, on Herbert Street. The Pembroke 
Estate, which owned it, applied for planning permission 
to develop the site on many occasions, but without 
success. 

Auctioneer John Finnegan, a director of the estate, then 
introduced builders Brennan and McGowan to the 
property. They bought it through a GBP 2 subsidiary 
company, Criteria Developments, for GBP 40,000 in 
1979. 

Criteria applied for planning permission for offices and 
apartments, but this was refused on multiple grounds. 
The company appealed to An Bord Pleanala, which 
overturned the original decision in March 1984. 

In the same month, Burke set up an offshore company 
in Jersey. A company, Caviar Ltd, was set up in the 
name of "P.D. Burke", using a false address. A fortnight 
later, GBP 35,000 was deposited to Caviar's bank 
account. 

The Flood tribunal report in 2002 was unable to identify 
the source of this money but rejected as "not 
credible" Burke's explanation that the money was a re-
lodgement of money from an Isle of Man account. 

Criteria sold the site to Green Property in 1986 for GBP 
261,000 and it was later built upon. A dispute broke out 
between Brennan and McGowan and Finnegan over the 
shareout of the GBP 150,000 profit. Finnegan sought 
GBP 50,000 but settled for GBP 20,000, even though he 
hadn't invested any money in the deal. 

Rennicks 

It sticks out like a sore thumb, the only known payment 
Ray Burke got in May/June 1989 that hasn't been 
investigated by the tribunal. It is five years now since 
lawyers at the inquiry said the GBP 30,000 payment by 
Rennicks Manufacturing to Burke would be the subject 
of public hearings, but nothing has been heard about it 
since. Now, with the tribunal likely to wind up within 
two years, it's looking probable that no public 
examination of this payment will be held. 

It was June 7th, 1989, a week before a general 
election, when Robin Rennicks and another 
businessman, Paul Power, travelled to Burke's home in 
Swords to make the payment. Rennicks was a director 
of Fitzwilton, to which he had recently sold his 
signmaking company, Rennicks Manufacturing. 

At a short meeting in Burke's home at the time, 
Briargate, the two men handed over a GBP 30,000 
cheque, made out to cash, on behalf of 
Fitzwilton. Burke later passed on GBP 10,000 of this 
money to Fianna Fail, but kept the rest for his own 
purposes. 

Fitzwilton, which was controlled by newspaper magnate 
Sir Tony O'Reilly, was a regular donor to political 
parties, but this contribution marked a major departure 
from established practice. Normally, the company gave 
its money to Fianna Fail headquarters, through an 
established conduit. This was the first time money was 
not given to the party's election fund, and the first time 
it was paid through a minister. It was unusual, too, that 
the cheque was made out to cash. 



Burke told the Dail in September 1997 that GBP 30,000 
was the "largest single contribution" he had received 
during an election campaign. It was only in the 
following year, after he had resigned, that it emerged 
that there were two such payments, from Rennicks and 
JMSE. 

As minister for communications, Burke was responsible 
for issuing licences for the operation of 
the MMDS television transmitter system. Of the 29 
licences granted in 1989, a majority went to companies 
linked to O'Reilly. 

The licencees were supposed to have a legal monopoly 
on television signals but illegal operators spoilt this in 
many areas of the State. Burkepromised, in a letter to 
the O'Reilly interests, to apply "the full rigours of the 
law" to illegal operators, but no action was taken 
against the illegal operators for many years after. 

Oil 

As minister for energy in 1987, Burke significantly 
eased the terms for oil companies prospecting off the 
Irish coast. Royalties were abolished and the State 
relinquished any stake in an eventual oil or gas find. 

His move effectively reversed the terms introduced by 
the Labour energy minister, Justin Keating, in 1975, 
which had given the State the right to take a stake of 
up to 50 per cent in any discovery, and also allowed for 
the payment of royalties. The former Labour leader, 
Dick Spring, amended these terms in 1985 and 1986. 

Early hopes of an oil rush that would ease the country's 
economic woes were dashed. By the 
time Burke became minister, the only discoveries were 
a "small marginal" oil field off Waterford and a 
"possible" gas field off the coast of Cork. Some 98 wells 
had been drilled and GBP 400 million spent by the 
exploration companies. 

Burke was his usual trenchant self in fending off 
criticism of the change. "I am realistic enough to 
appreciate that we cannot have our cake and eat it," he 
said on September 30th, 1987, when announcing new 
licensing terms for the offshore sector. 

"Perhaps when we are a recognised oil province, we will 
be able to afford the luxury of more stringent terms, 
but for now it is clear that concessions of a radical 
nature are necessary to offset to the greatest possible 
extent the effects of low oil prices on exploration in 
Ireland and the recent disappointing results." The 
thinking was that the oil multinationals would be more 
eager to prospect in Irish waters if they were promised 
a larger slice in the profits. The State would then take 
its cut in the form of taxation. The terms were similar 
to those in Britain and Spain, according to the minister. 

However, Burke's decision was something of a solo run 
and followed a meeting with the oil companies that took 
place contrary to the advice of a senior adviser in his 
department. 

SIPTU's national exploration committee has claimed the 
changes "totally distorted" the balance in favour of the 
oil companies. It wants the Mahon tribunal to 
investigate the matter and says all licences issued from 
1987 on should be frozen in the national interest if any 
undue influence is proven. 

In any event, the hoped-for manna did not fall. The 
new terms dictated by Burke failed to produce an oil 
rush and no substantial deposits were found. 

Passports 

The passports affair in 1997 was the scandal that led 
to Burke's resignation, but in many ways it was simply 
"the straw that broke the camel's back". 

The then minister for foreign affairs spent most of that 
summer fighting the rising tide of allegations over the 
GBP 30,000 he got from JMSE in 1989. He seemed to 
have survived that crisis, only to succumb to one final 
controversy that erupted with a report in The Irish 
Times in October that year. 

The scandal dated back to December 8th, 1990, 
when Burke, as minister for justice, signed certificates 
of naturalisation for 11 people - eight Saudi Arabians 
and three Pakistanis - in his home in Swords. On the 
following day, the man for whom the passports were 
intended, Sheikh Khalid bin Mahfouz, the owner of 
Saudi Arabia's only private bank and one of the 
kingdom's wealthiest men, received them personally 
over lunch in the Shelbourne Hotel in Dublin. It is 
believed they were handed over by the then taoiseach, 
Charles Haughey. 

The passports were given as part of the passports-for-
investment scheme, in return for a promised GBP 20 
million sterling investment programme in Ireland by the 
sheikh. 

While Burke refused to meet representatives of the 
sheikh, in other respects the would-be Irish citizens got 
very special treatment. In breach of statutory 
regulations, the passports were issued on the day 
before naturalisation certificates were signed. Other 
standard procedures, including the need to swear 
fidelity to the State, the payment of fees and the 
requirement that applicants be resident in the State for 
about 60 days, were put to one side. 

In addition, the passports were issued before the 
investment was in situ, as was normally required. It 
was normal, too, for naturalisation certificates to be 
signed by a senior official, rather than the minister. 

Four years later, questions were raised about the 
scheme when Sheikh Mahfouz became embroiled in the 
giant BCCI banking scandal. The new minister for 
justice, Maire Geoghegan-Quinn, recorded her alarm at 
what happened. She described the details as "highly 
unusual to say the least" and said the information 
provided about the promised investment was 
"extraordinarily scanty by any standards". The 
certificates of naturalisation for the 11 individuals 
should be revoked, she said. 

However, the government changed and while an 
internal report later highlighted a series of "errors and 
discrepancies" in the matter, no further action was 
taken. 

In 2002, the Taoiseach, Bertie Ahern, said Geoghegan-
Quinn had shown him the file and it "didn't raise any 
alarm bells". The file had been sent to the tribunal, he 
said. 

Meanwhile, it was reported that half the promised GBP 
20 million sterling investment could not be traced. 

Last year, the Government announced it planned to 
outlaw the passports-for-sale scheme. 

 

The Irish Times 3 April 2004 

On the paper trail 
Did the Independent 
newspaper group flex its 



muscle to get government 
action on issues close to its 
own commercial interests, 
asks Colm Keena 
 
At the end of the Moriarty Tribunal's consideration this 
week of relations between Independent News & Media 
(IN&M) and the 1994 to 1997 Rainbow Coalition, the 
public has been left with two versions of that 
relationship, only one of which can be correct. 

As the evidence heard on the issue by the tribunal is 
tangential to its inquiry into the granting of a mobile 
phone licence to Esat Digifone in 1995/1996, the 
chairman, Mr Justice Moriarty is unlikely to rule on the 
matter in his final report. 

However, the issues raised are very serious. A powerful 
newspaper group using the content of its titles in 
pursuit of particular policies or decisions from a 
government, can have a distorting effect on the politics 
of a jurisdiction. The British government and the power 
of the Murdoch newspaper group could be cited as a 
case in point. 

 
 
It is an allegation about a minor comment that led to 
Sir Anthony O'Reilly's appearance at the tribunal. 
During his two hours in the witness box on Wednesday, 
he denied that a comment he claims was made to him 
by Michael Lowry, then minister for transport, energy 
and communications, concerning the 1995 mobile 
phone licence competition, was "made up" or was 
conveyed to the tribunal out of a sense of malice. The 
alleged comment was: "Your fellas didn't do so well 
today." 
The comment, concerning the performance of a 
consortium bidding for the licence in which IN&M had 
an interest, could, if it occurred, indicate Lowry had 
access to information in September 1995 that he 
should not have had at that time. Lowry denies making 
the comment. 

It was while exploring this matter that the whole issue 
of the Rainbow Coalition's relationship with IN&M arose. 
At the heart of the obviously difficult relationship was 
IN&M's investment in Princes Holdings Ltd (PHL), a 
company set up to deliver TV channel signals to homes 
around the State. 

The investors in PHL were IN&M and two US 
shareholders, TCI and UIH/Phillips. A licence for such a 
service, an MMDS (Multi-channel Microwave Distribution 
System) service, was issued to PHL in September 1989. 
There followed some negotiations between IN&M and 
the Department of Communications concerning 
assurances PHL were seeking in relation to the service. 
The assurances included a commitment from the 
minister that unauthorised operators providing a similar 
service - TV deflector operators - would be shut down 
once the MMDS system came into being. 

The minister for communications at the time of the 
licence issue and during these negotiations was 
Ray Burke. Burke received a cheque for £ 30,000 made 
out to cash from Rennicks, a subsidiary of Fitzwilton, in 
June 1989, during the then general election campaign. 
Fitzwilton is a company associated with Sir Anthony. 
The matter may yet be investigated by the Mahon 
Tribunal. 

In a letter issued from Burke's office in early 1991, 
IN&M was given assurances by Burke that had been 
sought by the company and that had been advised 
against by his officials. Notation on the letter included 
rarely-used coding by a civil servant that served the 
purpose of highlighting that the content of the letter 
was a ministerial as against a departmental decision. 

PHL began investing in its new service but matters did 
not develop in accordance with its business plan. 
Losses began to build up, as outlined in a letter sent to 
the home of the then taoiseach, John Bruton, on 
Monday, July 29th, 1996, by Brendan Hopkins, a senior 
executive with both IN&M and PHL. 

"Accumulated losses since 1992 have reached £ 18.5 
million by the end of 1995 with further losses expected 
in 1996 and bear no resemblance to the original 
business plan. The principal difference relates to the 
non-achievement of anticipated subscriber growth 
which is directly related to on-going pirate activity. 

"The failure to police exclusive licences granted by the 
government and issued by Minister Ray Burke in 1991, 
has led to significant pirate activity, particularly in the 
area of Carrigaline (Co Cork) where we estimate in 
excess of 30,000 homes pay illegal operators £ 30 to £ 
40 per annum." IN&M was a 50 per cent shareholder in 
PHL. Total investment by shareholders at that date was 
£ 75 million. By mid 1996 IN&M had a real reason to 
feel sore with the Rainbow Coalition. 

As explained by Bruton in his evidence to the tribunal, 
he found when he came into office in December 1994 
that there were legal restrictions on what he could do 
about the TV deflector issue. His senior adviser, 
SeaDonlon, told the tribunal that the issue had become 
political by 1996 and that seats in the upcoming 
general election were at risk. 

Lowry, as minister for transport, energy and 
communications, had responsibility for the 
whole MMDS/TV deflector issue. Donlon, a former 
secretary general of the Department of Foreign Affairs, 
made clear in his evidence that it was his view that 
IN&M adopted a "hostile" attitude towards the 
government from early on in its existence, and that the 
cause was the government, and Lowry's failure to take 
action against the "pirates". 

The TV deflector issue was before the courts in 1995, 
but as 1996 wore on IN&M became increasingly 
concerned about government inaction. In late July 
1996, Bruton travelled to west Cork for the weekend. A 
dinner was organised by a local Fine Gael activist, 
Bernard McNicholas, and Sir Anthony was among 
approximately 75 guests. It was arranged that Bruton 
would visit Sir Anthony the following morning, Sunday, 
July 28th, at Sir Anthony's holiday home, Rushane, in 
Glandore, west Cork. The meeting between the two 
men lasted about an hour and no notes were taken. 

Both men agree that the main issue discussed was the 
government's failure to crack down on the illegal 
deflector operators. Bruton came with suggestions for 
addressing the issue, but Sir Anthony, he said, was not 
interested. Both men agree Sir Anthony expressed a 
general dissatisfaction with the government in relation 
to a number of commercial matters with which he was 
connected. Bruton said Sir Anthony mentioned his 
disappointment at not winning the mobile phone 
licence. Sir Anthony was sure that this was not the 
case. 

Donlon, who said he received a faxed note on the 
meeting that night from Bruton, said he was informed 
in that fax that the licence competition was mentioned 



at the meeting. The fax has not been located. Other 
matters mentioned included the size of a grant to a 
Heinz factory in Co Louth, and access to an Arcon mine 
in the midlands. 

On Monday, Hopkins wrote to Bruton. On Tuesday, Sir 
Anthony wrote a longer letter to the taoiseach, again to 
his home address. He listed the range of areas in which 
he was involved in Ireland - Heinz, IN&M, Fitzwilton, 
Waterford Wedgwood, Arcon and a number of hotels. 
"We employ over 10,000 people in Ireland and well 
over 100,000 people worldwide." He raised issues to do 
with a number of sectors, including the newspaper 
sector and Competition Authority, the recent conduct of 
which he described as "frankly disgraceful". The issue 
had to do with IN&M's market share here. 

He said that to "opine that the Irish newspaper market 
need not take account of UK newspapers (sold here) 
was completely incompetent in defining the 'relevant 
market' . . . It must be clear to even the most biased 
observer that the enemy is not within but without - in 
the person of Rupert Murdoch - whose affection for 
Ireland is not among his most discerning 
characteristics." He said the indigenous industry needed 
support if it was to prevent Murdoch from taking over 
the Irish media scene. 

Sir Anthony referred to Hopkins's letter on PHL. The 
figures speak for themselves, he wrote. "What is 
required is an immediate meeting with Sean Donlon 
and the committee of PHL, which should address each 
of the points raised in Brendan's (Hopkins) letter." 

A meeting took place on September 4th, 1996. (Bruton 
had been away on holiday for August.) Present were 
Donlon, Hopkins, Liam Healy, then chief executive of 
the Independent group, and Mike Burns, a consultant 
acting for IN&M. Donlon raised the issue of not taking 
action against the TV deflectors because of the danger 
of losing seats. He said four seats could be at issue. 

The Independent executives, for their part, pushed a 
number of measures that had been noted in Hopkins's 
letter to Bruton, including a clampdown on illegal 
operators. The meeting ended without any progress 
being made. A memo, kept by Hopkins, finished off: 
"We said they (the government) would 
lose Independent Newspapers as friends and would 
mean any future administration would have to pay a 
large bill." 

Donlon reported back to Bruton. He told the tribunal 
that the meeting, though cordial and relaxed, left him 
"in no doubt about IndependentNewspapers' hostility to 
the government parties if outstanding issues were not 
resolved to their satisfaction." 

Bruton said he could not recall the detail of the report 
given to him by Donlon, but that he would have taken 
the reference to losing IN&M as friends to mean hostile 
coverage of the government parties in the newspapers, 
and not a threat of litigation. He agreed that the words 
could be seen as a "threat". During the meeting, 
the Independent executives had made clear that the US 
shareholders in PHL were anxious to take the State to 
court over its failure to "police the exclusivity of the 
licences". 

Sir Anthony, in his evidence, said this was what was 
meant by the government losing IN&M as friends. "I 
think it is absolutely, unequivocally clear . . . that this 
particular use of the word friends related specifically to 
losing us as friends in this debate internally within our 
consortium (PHL), to stop them (the US shareholders) 
from taking the State to law, and allowing us to 
exhaust all the various means that we could to remedy 

the deflector crisis." He said the US shareholders had 
been "seething with us as well as with the government, 
at the amount of money they were losing in Ireland". It 
was this straightforward issue of the possibility of a 
major suit that was at issue. 

The commercial situation was being conveyed to 
Donlon. 

In 1997 a claim was lodged by PHL against the State 
for £ 100 million in damages. It has not since come to 
court. Earlier this year IN&M sold its shareholding in 
Chorus, as PHL had come to be called, for one euro. It 
invested more than E100 million in the venture over the 
years, but has now written this off in its books. Chorus 
is in examinership. 

On June 5th, 1997, the day before the general election, 
the Irish Independent carried a front page editorial, 
headlined Payback Time and calling on voters not to 
vote for the government parties. John Coughlan SC, for 
the Moriarty Tribunal, said both Bruton and Donlon had 
seen this as an expression of IN&M's hostility and 
arising from the government's handling of matters 
linked to "O'Reilly interests" or "Independent group 
interests". 

Sir Anthony said Fine Gael actually increased their vote 
in the 1997 election. "It could be that the front page 
editorial helped them." Sir Anthony agreed that the 
editorial was "unusual". He said he had no input into it. 
"Absolutely none, nor do I interfere in the editorial 
process whatsoever in the IN&M group throughout the 
world." He said he did not cause the editorial to come 
into being and "nor did I know that it was going on the 
front page". He said the board of IN&M does not 
interfere in the editorial policy of Independent titles. 
"That can be ascertained by direct contact with any of 
the editors in the group," he told the tribunal barrister. 

(In Thursday's Irish Independent, its editor, Vincent 
Doyle, was quoted as saying the editorial was not the 
result of a directive from Sir Anthony.) Sir Anthony told 
the tribunal: "The general view, I would say, 
about Independent News & Media, is that governments 
always feel they are being maligned by it, whatever 
government, and opposition feel that they are being 
ignored." 

 

The Guardian 15 June 1998 

The Burke controversy. An 
independent story?; Have 
Tony O'Reilly's Irish interests 
got themselves linked to a 
controversy over donations 
to political parties? Rory 
Carroll and John Mullin trace 
the story that Magill (right) 
broke and has Ireland 
hooked 
 
RORY CARROLL AND JOHN MULLIN 
 
THE GOVERNMENT minister was categoric. Cash, he 
said, make the IR pounds 30,000 cheque payable to 
cash. His two visitors, believing that the money would 



be a contribution to a political party, complied and eight 
minutes after the meeting began they were walking out 
of the minister's home into the summer sun. Next day 
the cheque was lodged, the following week the minister 
kept his seat in the general election and returned to 
cabinet to make important decisions about the 
communications industry.  
 
And that was that. Cheque number 9922 was a ticking 
bomb at the heart of the country's political 
establishment, but no one heard it. Nine years on, it 
has exploded under Ray Burke, the man who received 
the cheque and is now a disgraced ex-minister. Caught 
in the blast wave is Tony O'Reilly, the billionaire tycoon 
who dominates Ireland's newspaper industry. The 
payment to Burke was by Fitzwilton, a company chaired 
by O'Reilly. Now a tribunal investigating political sleaze, 
which will examine the payment, is to question O'Reilly. 
Opposition politicians, under parliamentary privilege, 
have called on O'Reilly to explain his view of Fitzwilton's 
cheque. Four months after receiving the 
cheque Burke gave seven television transmission 
licences to a different O'Reilly company. Pure 
coincidence, said an O'Reilly spokesman. Those who 
claim a link are begrudgers, intent on smearing the 
man who controls the Independent and Independent on 
Sunday in Britain. The allegations have fuelled a near-
hysterical reaction from O'Reilly's Irish media 
empire, Independent Newspapers. An unprecedented 
blitz of editorials, opinion pieces and news reports have 
denounced the allegations and those who made them. 
The invective against O'Reilly's accusers is withering, 
sustained and coordinated - an awesome onslaught 
from a group that controls two thirds of the market. 
The sheer scale of the group, dwarfing in relative terms 
Rupert Murdoch's News International, is intimidating 
and unhealthy, said Pat Rabbitte, a member of 
parliament and former cabinet minister. 'If ever there 
was a doubt about the undesirability of a dominant 
position in such a sensitive industry then the conduct 
ofIndependent Newspapers over the weekend removed 
that doubt. Journalists and columnists were used in 
such an overkill to defend the economic interests of 
their proprietor that the public were given a glimpse of 
what abuse of dominant position means in practice." 
Critics say that by its campaign the Independent has 
punched a gaping hole through its insistence that all its 
editors enjoy total editorial freedom and that O'Reilly 
would never dream of telling his journalists to sing for 
their supper. At stake is the credibility of 
the Independent newspapers. 

The story begins with the June 1989 visit 
to Burke's home by two executives from Fitzwilton, an 
investment holding company founded by O'Reilly. 
Fitzwilton says the two men, Robin Rennicks and Paul 
Power, were handing over a political donation to Fianna 
Fail, the Republic's biggest party. Fitzwilton, which says 
it has made contributions to all the main political 
parties, decided to give the party IR pounds 30,000 ( 
pounds 27,000). Power and Rennicks were selected to 
hand the money over to Burke in person rather than 
hand the cheque into party HQ. 

The meeting was an eye-opener. Rennicks 
asked Burke if he should make out the cheque to a 
specific account. According to Power, Burke'asked for it 
to be made out to cash, to facilitate some going to the 
local constituency". Power explained: 'He said he had a 
few constituency expenses and the impression was that 
it was a couple or three grand that was going down that 
channel with the rest going to the party." 
Instead, Burke held on to pounds 20,000 of the 
donation. Power was unimpressed when he learned that 
only pounds 10,000 had found its way to party 

headquarters. 'I was bloody annoyed about it, I can tell 
you," he said. As the story broke in this month's edition 
of Magill, the investigative current affairs magazine, 
Fitzwilton said that O'Reilly was 'absolutely not" aware 
that the payment was made. Kevin McGoran, chief 
executive, had instead authorised it. O'Reilly was also 
'absolutely not" aware at any time that the money had 
been paid by way of a cheque made out to cash. It is 
accepted that the Fitzwilton representatives were acting 
properly. 

Burke retained the communications portfolio even after 
he was promoted to Minister for Justice after the 1989 
general election. Four months later, he awarded Princes 
Holdings, an Independent Newspapers' subsidiary, 
seven of the franchises to operate the multi-channel, 
multi-point microwave television distribution system, 
known as MMDS. Companies in which Princes Holdings 
had a stake won another 11 of the 29 franchises, and it 
has since taken them over. 

Burke decided against giving Princes Holdings a further 
seven of the franchises for which it had applied in 
1989. MMDS, like cable television without the wires, is 
suitable in areas of low population density, such as 
large tracts of rural Ireland and was a potential money-
spinner. Those in the east of Ireland were always able 
to pick up British television for free. Further inland, 
people had to rely on illegally erected deflectors, which 
amplified the signal and sold it on to viewers. 
Unsatisfactory was how most people described it. But 
for MMDS to work, the government had to close the 
deflector operators and fulfil its promise at the time the 
10-year franchises were granted that successful 
applicants would be granted exclusivity for their area. It 
has consistently failed to do that, mainly for political 
reasons. Rural voters felt so strongly about retaining 
cheap TV that they elected Thomas Gildea, who stood 
for parliament as an anti-MMDS candidate. The 
outcome has proved a disastrous investment so far for 
Princes, now 50 per cent owned by American 
companies. Through investment in technology and 
takeovers, it has spent an estimated IR pounds 70 
million on MMDS. It may have lost IR pounds 25 
million, and is planning legal action against the state. 
There is no suggestion or evidence that the payment 
to Burke was in any way improper but in the wake of 
Magill's scoop, John Bruton, leader of Fine Gael, the 
main opposition party, used parliamentary privilege to 
link Ray Burke to Independent Newspapers. Did 
Fitzwilton's cheque, he asked, influence any official 
decision? Executives on the second floor of 
the Independent's Middle Abbey Street headquarters in 
Dublin watched Bruton's televised speech with horror. 
How to respond? Sub- editors grew restless as 
executives dithered. Eventually, the temptation to bury 
the affair in inside pages was resisted in favour of an 
all-out attack on its accusers, in tones of outraged 
innocence. A May 29 editorial dismissed Bruton's 'ill-
informed jibes" and demanded 'fair treatment" for 
the Independent, without mentioning O'Reilly. In a 
highly unusual move, Saturday's front page led with an 
unsigned comment piece, headlined 'Lying letters, 
phantom meetings and calculated smears". Bruton 
claimed in a speech to parliament that Vincent Doyle, 
the editor, spiked an opinion piece by one of his most 
senior writers, Bruce Arnold, because it suggested 
Fitzwilton had questions to answer. The last sentence of 
Arnold's column stated that the publication of the 
column proved O'Reilly's claim about editorial 
independence. It was never published. 

Next day's Sunday Independent, also owned by 
O'Reilly, splashed on a story that Burke had adhered 
rigidly to his civil servants' advice about 



issuing MMDS licenses. Two centre pages rubbished any 
link between the licences and the Independent. And so 
it went on. The front page of Monday's Independent set 
a precedent by putting in miniature an Irish Times 
splash and trashing it as slanted and a travesty of fair 
reporting. 

Again, outraged articles filled two centre pages, 
attacking the Irish Times, politicians and the state 
broadcasting service, RTE. Deadlines were pushed back 
further and further. Sports sub-editors, often the last to 
leave, were amazed to see senior staff poring over 
articles until well past midnight. A consistent theme 
emerged: the accusers were all motivated by envy and 
malice. 

'Plainly the main target is Dr O'Reilly. He is rich, 
successful, and self -made, all qualities hated by 
begrudgers," said the editorial. Overkill? 'Absolutely 
not," said Willie Kealey, deputy editor of the 
Sunday Independent. 'We had a number of people 
writing about this but that's because it was the main 
news story of the week." David Norris, a senator, 
heaped scorn on the practise of donations to political 
parties in a letter to the Irish Times. 'I will guarantee to 
confer no benefit, favour or advantage whatever on my 
benefactor. Indeed to encourage such disinterested 
acts I am prepared to follow what I understand is now 
recognised as the required etiquette for recipients and 
will, in return for a sufficiently large donation, publicly 
snub my benefactor." Privately 
some Independent journalists said they were mortified 
by what appeared to be a coordinated corporate 
backlash. Said one reporter: 'Shameless stuff. It was so 
obvious we were pouring shite on whoever was in our 
way. First the Irish Times, then the opposition and then 
the government. It's embarrassing." 
The Independent had never previously pulled the stops 
out in the same sort of way. In 1996 O'Reilly personally 
asked the then prime minister, Bruton, to crack down 
on the television deflector pirates. Bruton did not act. 
At a follow-up meeting Independent executives warned 
that the government would 'lose INP as friends". 
The Independent's own minutes also noted: 'We said 
that large numbers might be at stake and that this 
surely would not be good for the government in an 
election year." On June 5, the day before voting, the 
Irish Independent ran an astonishing page one editorial 
urging voters to dump Bruton and the Fine Gael-led 
government which had bled them white. It concluded: 
'We have had decades of a (sic) harsh tax regimes. Let 
us start to enjoy some payback." Observers were 
amazed. This was a major departure for a traditionally 
pro -Fine Gael paper. What made the u-turn even odder 
was its ostensible reason - tax - an issue on which the 
government and opposition had difficulty disagreeing. 
Many believe the editorial had a dual effect: a strike 
against Bruton and a pat on the holster to warn the 
incoming government of its power. Pat Rabbitte said 
politicians tried to avoid falling foul of 
the Independent. 'Raise your head above the parapet 
and they shoot it off. They decide the message. The 
issue is fundamental for the quality of our democracy." 
An Irish Times editorial noted: 'It is a matter of public 
record that Dr O'Reilly does not intervene in the 
editorial content of his newspapers. It is remarkable 
therefore that so many on his payroll, unbidden and 
unprompted, will respond with one unvarying and 
uncritical voice at a time like this. This is employee 
loyalty of a kind which is all too rarely to be found in 
today's world and Dr O'Reilly and his fellow- 
shareholders must consider themselves exceptionally 
fortunate to be its recipients.' David Palmer, managing 
director ofIndependent Newspapers (Ireland), said 
corporate meddling was inconceivable. 'I have never 

given any offer of any kind to any editor in our group, 
in any context. I've never had any direction from a 
more senior level on any issue about what appears in 
our papers. The whole idea that the Independent is 
some vast machine working towards the same end is 
completely crackers." 

 

The Irish Times 6 June 1998 

Barrage of fresh criticism 
after revelations of second 
donation to Ray Burke 
MICHAEL FOLEY REVIEW OF THE WEEK 
 
Saturday/Sunday 

The Government continued to face a barrage of 
criticism over how the former minister, Mr Ray Burke, 
handled the MMDS licence issue. The Fine Gael leader, 
Mr John Bruton, said the Taoiseach, Mr Ahern, would be 
the focus of Fine Gael's attack on how he handled the 
(pounds) 30,000 contribution made to Mr Burke by 
Rennicks, which is 50 per cent owned by Fitzwilton, the 
company chaired by Dr Tony O'Reilly, who is also the 
chairman of Independent Newspapers. 

The GAA voted to retain rule 21, which bans members 
of the RUC and British security forces from membership 
of the organisation. 

A compromise reached was that Rule 21 would be 
deleted when effective steps were taken to implement 
the amended structures and policing arrangements 
envisaged in the Belfast Agreement. 

---- 

The political donation crisis continued. The Labour 
leader, Mr Ruairi Quinn, accused the Government of 
politicising the Flood and Moriarty tribunals by requiring 
the chairmen to make decisions on the (pounds) 
30,000 donation from Rennicks. 

---- 

Tuesday 

It was learnt that Fianna Fail did not inform the Flood 
Tribunal that Mr Ray Burke received (pounds) 30,000 
from the Rennicks subsidiary of Fitzwilton. The tribunal 
was told that (pounds) 10,000 had been passed to the 
party by Mr Burke. 

---- 

An appeal by the former Taoiseach, Mr Albert Reynolds, 
against the 1p award given to him in his libel trial 
against the Sunday Times opened in London. 

Wednesday 

The Taoiseach cited legal advice, confusion over the 
amounts and a lack of independent verification as the 
reason why Fianna Fail had not informed the Flood 
Tribunal that Mr Burke had received (pounds) 30,000 
from Rennicks. The Dail voted, on a Government 
proposal, to have the tribunal investigate the 
revelations relating to Mr Burke. 

The Minister for Defence welcomed a High Court 
decision to award only (pounds) 3,000 to a former 
soldier who claimed hearing impairment. The 
Government hopes the decision will bring an end to the 
avalanche of claims by soldiers and former soldiers. The 
decision means the courts can accept the State's official 
guidelines on hearing damage. At one stage it was 



estimated the potential costs to the State were running 
as high as (pounds) 2 billion. 

Tax revenue is expected to be (pounds) 500 million 
higher than budgeted for the first five months of the 
year, according to the Department of Finance. 

There was anger in Government circles after the British 
government unilaterally ended discussions on the 
composition of the Independent Commission on Policing 
in Northern Ireland and announced the names of its 
members. 

 

Scotland on Sunday 14 June 1998 

TV SCANDAL OPENS A CAN 
OF WORMS FOR THE BEANS 
BARON 
The Integrity Of Tony O'Reilly And His Newspapers Is 
Now In Question, Writes Rob Brown 
 
THE Beans Baron has had a good press in Britain up to 
now. Tony O'Reilly attracted that charming sobriquet 
during his time at the head of Heinz and has tended to 
be portrayed as the genial, globe-trotting tycoon who 
saved the Independent from the Full Monty, namely 
David Montgomery and his fellow bean counters on the 
Mirror Group. 

But some of his Irish compatriots would currently 
portray him in a somewhat less glowing light. O'Reilly is 
on the rack back home, where he stands accused of 
making improper payments to a cabinet minister in 
order to expand his media empire. The former Irish 
rugby star could even be hauled before an official 
inquiry to explain his conduct. 

 
The revelations have already catapulted Bertie Ahern 
into his most awkward crisis since becoming Taoiseach. 
The few Dublin titles not owned by the richest man in 
Ireland are having a field day and O'Reilly's own 
flagship daily has stooped to the crudest form of 
censorship in order to protect the reputation of its 
embattled proprietor. 

The worst aspect of the whole affair for the chairman of 
Independent Newspapers is that branching into multi-
channel TV - which the backhander is alleged to have 
facilitated - has so far brought him few financial 
returns. 

It's a fairly complicated affair, but this much has been 
established. In the run-up to the 1989 election, 
Ray Burke, a leading Fianna Fail minister, received GBP 
30,000 from a road sign manufacturing company called 
the Rennicks Group. 

Rennicks is 51% owned by the investment company 
Fitzwilton, whose chairman is none other than O'Reilly. 

Burke was then minister for industry and Rennicks had 
applied to the Irish Development Authority for financial 
support. That alone might satisfy as an explanation for 
the donation had Burke's ministerial brief also included 
communications - the one part of his portfolio he 
insisted on dragging across the cabinet table when he 
subsequently became minister of justice. 

One of his first ministerial actions at the Ministry of 
Justice was to dish out a batch of local TV licences. In 
September 1989, just four months after receiving GBP 
30,000 from the subsidiary of a company 
which O'Reilly chairs, Burke awarded seven of these 

licences to Princes Holdings, a subsidiary 
of O'Reilly's Independent Newspapers. Within two years 
Princes Holdings had acquired another dozen licences, 
giving it control over 19 of the 28 available franchises. 

MMDS (multipoint microwave distribution system) is an 
Irish solution to an Irish problem, an affordable means 
of bringing multi-channel choice to predominantly rural 
parts of the country where cabling is not feasible. Yet, 
to O'Reilly's immense frustration, the growing 
popularity of multi-channel TV in Ireland has not 
proven a great money-spinner for Princes Holdings. 

Long before short-range microwave transmitters, the 
resourceful inhabitants of remote western counties such 
as Cork and Donegal had devised their own ingenious 
means of picking up British TV signals. 

They constructed what were known as deflectors to 
boost the reception and formed local co-operatives to 
provide a cheap service to their neighbours on a 
communal basis. 

Far from amused by such legally dubious operations 
were O'Reilly and the two big American cable giants, 
UIH and TCI, which he had persuaded to stump up GBP 
11m for a 50% stake in Princes Holdings. 

Deflectors were deflecting subscribers and hence 
potential profits away from their far more costly multi-
channel service. As minister for justice, and the man 
still in charge of communications, Ray Burke gave 
assurances to O'Reilly's representatives and to the Irish 
Cable Operators Association that he would bring the 
"full rigours of the law to bear on the illegal 
operations." But, when it came to the crunch, neither 
he nor any other power-seeking politician has been 
prepared to clamp down on the deflector groups, which 
have proven adept at stirring up local resistance to big 
business and the Dublin state. 

In November 1994, John Bruton, then leader of the 
opposition, swung a by -election in Cork in favour of 
Fine Gael by assuring the locals that he would defend 
the deflectors. 

Bruton did subsequently become Taoiseach and the 
Fine Gael-Labour coalition which he led did indeed 
refuse to deal with the deflectors. 

Meetings between government officials 
and O'Reilly's representatives in August 1996 ended on 
an extremely sour note with O'Reilly's men warning 
that Bruton's government could lose Independent 
Newspapers "as friends". 

The following June, Fine Gael found out exactly what 
was meant by that remark. On the final day of a 
cliffhanger general election campaign, the Irish 
Independent ran a front page editorial backing Fianna 
Fail and the Progressive Democrats. It claimed that the 
deciding factor had been the failure of the Fine Gael-
Labour coalition to bring down taxes for its mainly 
middle-class readers. "Let us start to enjoy some 
payback," the leader concluded. 

This phrase was joyfully dredged up during an 
emergency debate in the Dail to debate the 
Ray Burke Affair. 

"It's payback time, Taoiseach'," a Fine Gael deputy 
gleefully shouted across the floor to Ahern, as he 
struggled to explain the actions of a former Fianna Fail 
minister. 

Payback time is, indeed, proving painful for the Beans 
Baron. The opposition attack has been led by John 
Bruton, who has called for a probe of all dealings 
with O'Reilly's companies. This prompted the Irish 



Independent to suggest in an editorial the next day that 
Bruton was motivated by a desire for revenge because 
it had come out against him in the last election. 

It then ran a front page editorial the next day claiming 
that Independent Newspapers had been "the subject of 
a vicious, calculated and damaging smear campaign" 
simply because it is the biggest media group in the 
country. 

Independent Newspapers is certainly big, accounting 
for a hefty majority of both daily and Sunday sales in 
the Republic of Ireland. That makes Dr AJF O'Reilly - as 
he is always referred to in his own titles - much more of 
a potential kingmaker in his homeland than even 
Rupert Murdoch is in the UK. 

It isn't only journalists not on O'Reilly's payroll who 
believe he has questions to answer about 
the Burke Affair. 

This month, Bruce Arnold, a veteran political 
commentator on the Irish Independent, penned a 
column in which he posed some possible questions for 
his proprietor. Arnold ended his article by stating that 
the publication of his column was proof that 
Tony O'Reilly was truly committed to editorial 
independence. His column did not appear the next day. 

 


