Four pages 1

Reply to RTE response to complaint, An Tost Fada

An Tost Fada (The Long Silence), Written and narrated by Eoghan Harris, produced and directed
by Gerry Gregg, Praxis Films, RTE One, 16 April 2012, 7.30pm

From: Tom Cooper, 23 Delaford lawn, Knocklyon, Dublin 16
Telephone: 085 7065200,

Email: tomcooper22(@yahoo.co.uk

To: Kevin Cummins, Léirtheoir Feidhmitichain na gClaracha Gaeilge,

Executive Producer, Radio Telefis Eireann, Donnybrook Dublin 4.
Copy: Head of Broadcast Compliance, Radio Telefis Eireann
22 June 2012 (Please reply by email if possible)

Dear Kevin Cummins,

Thank you for your undated letter (PDF, attached to an email to me dated 18 June 2012),
in response to my 14 May 2012 complaint about An Tost Fada, broadcast by RTE on 16
April 2012. According to your code of practice, you are supposed to reply ‘within 20
working days’.

Your admission that RTE broadcast two significant errors, while welcome, is an
insufficient response to my complaint. I will explain why and request that it be reviewed
on the basis following.

First, however, I am surprised that you appear to place responsibility for the errors
broadcast on the shoulders of the Reverend George Salters, an 87-year-old clergyman,
who was the subject of the programme. RTE is entirely responsible for the errors,
particularly as one of those admitted seems the result of deliberate suppression, and the
other stems (at the very least) from incompetence.

Rather than respond to basic factual errors or omissions broadcast by the programme,
you have chosen primarily to focus on whether or not Rev Salter was a willing
participant, which was not directly implied by the complaint. I would be grateful if you
could please respond to the factual points raised by the complaint, rather than the points
you wish to respond to.

Historical Adviser

Your response ignores my suggestion that RTE reinstitute its former practice of
allocating a historical adviser to such programmes, with overall responsibility for the
broadcasting of matters of historical fact. Had the programme used the services of such a
person, the basic errors to which you admit would have been unthinkable.

Mathew Connell, William Sweetman

You admit that the killing of two farmers, Matthew Connell and William Sweetman,
took place in February 1921, during the War of Independence. Available scholarship
indicates that the killings had nothing to do with sectarianism. Jasper Ungoed Thomas
corroborates this in his biography of the former Crown Solicitor of Cork, Jasper Wolfe
of Skibbereen.



Four pages 2

The programme broadcast that the killings took place in late April 1922, after the Anglo
Irish Treaty split in January 1922, before the civil war, as a result of sectarian strife. You
broadcast that these killings were the direct cause of the Salter family fleeing from West
Cork. Your effective response is that, since the family fled anyway, so what.

You place responsibility for this error on Canon Salter who “made a mistake of
memory”. RTE made the mistake and it appears to have been deliberately covered up.
The programme showed part of William Sweetman’s headstone that contained his date
of death, but RTE omitted this date from the headstone image broadcast. As noted in my
complaint the scriptwriter/narrator, Eoghan Harris, had correctly dated these killings
while reviewing Jasper Wolfe of Skibbereen in 2008. He has written extensively, over
the course of many years, alleging that the IRA killed Protestants in West Cork for
sectarian reasons. If there is a case to be made as to why this was not a deliberate
omission, I would be interested to hear it.

Perhaps, Mr Harris’s recent memory is not good on such matters. That being possibly
so, why base a whole programme entirely on the ‘memory’ of an 87-year-old man about
events that took place before he was born?

Cannon Salter made an innocent mistake. The programme makers, Eoghan Harris and
Gerry Gregg (at a minimum), in their rush to judgement, did not do the minimum and
check the factual basis of the Rev Salter’s memories. As stated, the compensation file
relating to the Salter case is easily accessible in the Public Records Office in London.
Failure to consult the compensation claim is shocking on journalistic and historical
grounds.

Is RTE in the habit of broadcasting uncorroborated information without checking it and
then blaming the source when they get it wrong? Surely the Prime Time Mission to Prey
debacle demonstrated the folly of that approach. The producer and the
scriptwriter/narrator of An Tost Fada, Gerry Gregg and Eoghan Harris, criticised RTE
incessantly in the Sunday Independent and in the Evening Herald over the Fr Reynolds
case. It is ironic that they have now committed the same type of error themselves.

Compensation

With regard to the amount of money granted by the British government in compensation
to William Salter, you reduce your accountancy of error to whether it was £1,700 (the
mistaken figure broadcast), or £1,200, the actual figure. However, you write of the
£1,700, “if this sum was not the correct amount”. I find it surprising that you still have
not confirmed how much it was.

Please do so, and write and confirm when you have found out.

Again, you blame Rev Salter. RTE is to blame for broadcasting a ‘memory’ of events
that happened in 1922, before Rev Salter was born in 1925. A historical adviser would
have pointed RTE toward the relevant compensation file in the British Public Records
Office. A competent producer would have asked if there was documentary evidence of
this figure before broadcasting it. Instead RTE rushed to judgement without checking
very simple facts.



Four pages 3

However, my point was not simply about the actual sum. It was that the programme
broadcast that the money was granted to the family to help them ‘get settled’ in England
in 1922. In fact £1,200 was granted though the auspices of the Southern Irish Loyalist
Relief Association by the British government’s Irish Grants Committee six years later in
1928.

You have not admitted this error? Why?

These compensation amounts were granted in the late 1920s to those who claimed they
lost out financially because of collaboration with the British war effort during the War of
Independence and its aftermath. The former Crown Solicitor, Jasper Wolfe, noted in
support of the claim that William Salter’s ‘persecution’ was due to his loyalty, not his
religion. The file also notes that Salter had failed to pay an IRA tax in 1920-1921. This
and his noted loyalty resulted in his forced departure. However, the programme
incorrectly implies that the family was religiously persecuted. The premise of the
programme was that the Roman Catholic community attacked Protestants, including the
Salter family, because of their religion. Simple fact checking would have qualified that
sensational conclusion.

The British compensation file reveals that the Salter farm was sold in May 1922 to
auctioneer Henry Smith for £1,900 and that William Salter left for England in June. RTE
may have broadcast that the farm was sold but you had no idea when, to whom it was
sold, or what the circumstances were. You broadcast that the family fled more or less
immediately in late April 1922, the morning after the shooting of Connell and Sweetman
(in February 1921!). The programme left a definite impression that the farm was sold for
next to nothing, and a false impression that that is why the family was in receipt of
£1,700 in 1922 from the British government, to help finance their departure.

You failed to respond to the programme’s omission of details relating to the sale of the
farm. Had those been included, it would have shown the Salter’s flight from Cork was
much more deliberate and less harried than the programme leads viewers to believe.

The financial loss suffered was also not as severe as the programme suggests. Again,
the absence of these qualifiers hinders the programme’s underlying narrative of religious
rather than political persecution. As I pointed out, the programme failed to note that a
civil war intervened during 1922-23 before William Salter returned and bought a farm in
Castletownshend in 1924.

Again, on this, you rely on Rev Salter’s ‘personal understanding’. RTE is holding Rev.
Salter responsible for the programme contents rather than the programme makers.

The compensation file provides key documentary evidence that sometimes supports Rev
Salter’s narrative and sometimes questions it. These compensation files are not secret
and are well known to any serious student of the War of Independence. Eoghan Harris
himself has mentioned this compensation in his many discussions of this subject. Can
you explain why the producers failed to check for corroborating evidence in the
compensation file? The file contained information showing Salter’s memory was,
unsurprisingly, not just faulty but false? History is what the evidence, not mere
memories, forces us to believe. RTE should not be in the business of broadcast
journalism, much less broadcast history, if it does not understand that fundamental tenet.



Four pages 4

It is commendable that RTE would allow Canon Salter to tell his story. It is
unbelievable that the station would neglect to take the fundamental precaution of
viewing his family’s compensation file in London. Instead of explaining itself, it seems
that instead RTE has hidden behind the memory of an elderly man, which is unfair to
both your viewers and to Canon Salter.

Photograph

The programme dated a Salter family photograph as taken in 1915. This was
accompanied by a claim that those depicted cleared out of Ireland because, “a sense of
fear and a series of threats forced them to leave”.

That could not be because members of the family are shown who emigrated (like many
others) before the First World War. I have provided you with evidence suggesting that
not all those pictured did in fact flee Ireland and that the photograph was possibly taken
in 1905 at a family wedding. You respond by stating that Canon Salter believes 1915 is
the correct date. It seems, here again, you defer your editorial responsibilities to the
memories of an elderly man. The photograph incident itself is an example of the almost
casual throwing out of allegations about sectarian strife that the programme did not
bother to prove.

Rev Salter’s memory, like anyone’s, is faulty. Memory is possibly the wrong word, as
the events happened before Rev Salter was born. ‘Family lore’ might be a better term.
Even then, did you check with other members of his family? Even now, you might do
that. Will you?

Conclusion

On a self admittedly frivolous basis RTE broadcast serious allegations about sectarian
strife in southern Ireland during the War of Independence and its aftermath. Since such
allegations are bound to stir up sectarian feeling, broadcasters have a duty to be fully
diligent. Eoghan Harris’s feelings on this subject are consistently expressed in the
Sunday Independent. An Tost Fada was used in this manner also. I suggest the errors
and omissions indicated here and in my original complaint were made to further Mr
Harris’s agenda. He was given public money for that purpose. If Harris was an RTE
employee, he would not be permitted to broadcast his point of view and to use RTE as a
vehicle for transmitting it. He would also not be permitted to use the programme to
further his political agenda in a weekly newspaper column. Eoghan Harris was not
subject to proper editorial control.

Is there one set of regulations for the recently resigned Aoife Kavanagh form Prime
Time and another for Eoghan Harris and Gerry Gregg?

I would be grateful if you would please provide information on the broadcasting errors
submitted to you but ignored, the historical advisor point, and on the need for a
balancing programme.

Please also have the decency to take it on the chin and stop blaming an 87-year-old man.

Yours sincerely,

Tom Cooper



