
Four pages   1

Complaint, An Tost Fada (The Long Silence), written and narrated by 
Eoghan Harris, produced and directed by Gerry Gregg, Praxis Films, 
RTÉ One, 16 April 2012, 7.30pm 
From:   Tom Cooper, 23 Delaford Lawn, Knocklyon, Dublin 16  
Telephone:  085 7065200, 
Email:   tomcooper22@yahoo.co.uk,  

14 May 2012 (replaces 10 May complaint, please reply by email if possible) 

Eoghan Harris scripted and narrated an Irish language programme broadcast on RTÉ on 
16 April 2012, produced and directed by Gerry Gregg, made by their company, Praxis 
Films.  

An Tost Fada (The Long Silence) told a compelling story of Rev’d George Salter’s father, 
William, being forced to abandon his West Cork farm in 1922. The story was personally 
moving but the telling of it was historically misleading.  
The subject matter of the programme concerns matters of public controversy and debate: (a) the 
specific killing of 13 Protestant civilians in Ballygroman, Dunmanway, in and around Ballineen-
Enniskeane and Clonakilty, between 26-9 April 1922; (b) and, generally, the treatment of the 
Protestant minority in Southern Ireland. The programme makers broadcast incorrect information, 
seemingly so as to maintain the programme’s pre-selected narrative drive.  

It would appear, also, the programme makers did not avail of the services of a historical adviser. 
Had they done so, it might have prevented obvious errors. 

Here are some examples of the errors. 

THE SALTER FAMILY 
1. The programme contained the following statement:  

‘George’s father [William] had six sisters and two brothers. But every one of 
them left Ireland by April 1922. A sense of fear and series of threats forced them 
to leave. Only one of the family ever returned.’ 

The narrator stated ‘fear’ and ‘threats’ forced the rest of the Salter family to emigrate, never to 
return. But on what basis are these statements made? The photograph of the family that appeared 
in the programme is misdated as having been taken in 1915, giving the impression that family 
members were forced to leave afterwards. Actually, the photograph is likely to have been taken at 
the wedding of Morgan Lambert and Elizabeth Salter in 1905 (standing centre), with the rest of 
the Salter family (also standing left to right), Catherine, Richard, Margaret (‘Maggie’), William 
(‘Bill’), and Robert (‘Bob’). Sitting are (left to right) Hester, Margaret (Mother) nee Jagoe, 
Ursula, Robert (Father), Mary (‘May’). Elizabeth (‘Bessie’) Salter was Morgan Lambert’s second 
wife and they lived at Rea, Skibbereen, County Cork, where Morgan ran a prosperous farm and 
diary. In the Southern Star 3 February 1923, Morgan Lambert advertises fertilisers for sale and 
delivery. The Southern Star carried announcements for the sale of lands by Morgan Lambert in 
1928 and 1932. Around the same time as her sister, Catherine Salter, got married to one Henry de 
vere Vane in Essex/Kent, England. Richard Salter left Ireland in about 1912. It maybe was as the 
programme stated, that members of the Salter family were forced to leave Ireland under the 
duress of ‘fear’ and ‘threats’, but no evidence is offered in support of this statement. However, 
not all of the family left, and some of those that did leave departed before 1915 and the violence 
that followed during the 1919-21 War of Independence, the 1921-22 Truce and Treaty split 
period and the 1922-23 Civil War. The strong suggestion of the programme was that the Salters 
were forced to leave Ireland because of their religion by Roman Catholics in West Cork. This is a 
grave accusation to level at a community, and one wholly unsubstantiated by anything presented 
in the programme or elsewhere.  
Why was the wedding photograph misdated by a period of approximately ten years and why was 
incorrect information about the Salter family broadcast? 



Four pages   2

MATHEW CONNELL AND WILLIAM SWEETMAN 
2. Two men, Mathew Connell and William Sweetman, reported in the script as ‘close friends of the 

Salter family’,1 were presented as shot during April 1922 (after the War of Independence, prior to 
the civil war). That is false. Connell and Sweetman were shot dead during the War of 
Independence on 19 February 1921, over a year earlier. They had testified in court against named 
members of the IRA. Religion seemingly was not a factor in their deaths. These facts are 
verifiable and have been published previously. The details recently appeared in Jasper Wolfe of 
Skibbereen, the 2008 biography, by his grandson Jasper Ungoed Thomas, of former Crown 
Solicitor, Jasper Wolfe (pp. 115-6). The Tost Fada narrator and scriptwriter, Eoghan Harris, 
reviewed this book in the Sunday Independent on 5 October 2008.  He called it ‘rigorously 
researched, elegantly written, and beautifully presented … It is a classic’. Harris’s review 
described an event during the War of Independence,  

‘Neilus Connolly, a Roman Catholic and a republican -- who as officer 
commanding the area would have sanctioned the shooting of two local Protestant 
farmers, William Connell and Matthew Sweetnam [sic], who had refused to be 
intimidated by the IRA when called to testify against local Sinn Fein [sic] 
members in a civil court case.’  

This offers plain evidence that Harris was aware of the details of this case. Yet he included 
factually incorrect information in An Tost Fada. Why? 

3. There is further evidence that the filmmakers deliberately suppressed the dating error.  A camera 
shot in the film showed the headstone of William Sweetman. Though the headstone contains the 
date of Sweetman’s death, that information was omitted from the image broadcast.  This seems to 
have been a deliberate changing of important historic detail for the sake of narrative. The 
difference in death dates is critical, as the Sweetman and Connell deaths occurred more than a 
year prior to the departure of the Salter family. The dates were separated by the July 1921 Truce, 
the Anglo-Irish Treaty split in January 1922, and the slow descent into Civil War (that began in 
June 1922). Why was the actual date of death suppressed by the programme makers? 

4. The film further compounds this inaccuracy. Eoghan Harris’s narration stated, immediately after 
depicting the Connell & Sweetman killings, ‘as dawn approached [in April 1922] Bill Salter 
decided he’d better flee and leave everything behind’. This is false, as the events were separated 
by 14 months. How was such incompetence and ineptitude possible? 

COMPENSATION FILE INFORMATION 
5. The narrator asserted that Rev’d George Salter’s father, William, received £1,700 ‘compensation’ 

from the British government in 1922 ‘to help [the family] get settled in England’. That too is 
false. William Salter received £1,200 six years later in 1928, £300 of which was for settling-in 
expenses in England. Why was this incorrect information broadcast? 

6. Contrary to the film’s description, William Salter reportedly left Ireland on 5 June (not April) 
1922 with £1,900, proceeds from the sale of his farm in May to Auctioneer Henry Smith, not 
British government compensation. These omitted details would have undermined the narrative of 
the Salter’s hurried flight from the country. Why was this information omitted? 

7. The following was also omitted. In September 1926 auctioneer Smith resold the Salter farm at 
public auction at a £300 loss, for £1605. Salter later claimed that the difference was because stock 
and implements were not part of 1926 sale, whereas they were in 1922. The programme omitted 
all of this, and an assertion in a letter from Jasper Wolfe in relation to Salter’s claim, ‘the state of 
the country in 1922 temporarily affected the value of all land’.  

8. In his 1928 compensation claim, presented by the Southern Irish Loyalists Relief Association, 
William Salter claimed £2,195 from the British government’s Irish Grants Committee but was 
awarded £1,200. The Committee effectively refused Salter’s claim that in 1922 he lost £1,300 
when he sold his farm in 1922 for £1,900 to auctioneer Henry Smith (who it appears lost out).  

9. In Jasper Wolfe’s letter he further stated that it was ‘owing to [William Salter’s] loyalty’, about 
which there was ‘no question’, that ‘he suffered the persecution which he went through’. Wolfe, 

                                                        
1 This and other citations from RTE English language subtitles broadcast with the programme.  



Four pages   3

the former Crown Solicitor and often subject to IRA attack, later TD for West cork (1927-33), 
stated publicly on numerous occasions that there was little or no nationalist, or anti-Protestant, 
sectarianism in that part of southern Ireland (see, again, Jasper Wolfe of Skibbereen).  The 
programme had argued that IRA sectarian sentiments were responsible for generalised anti-
Protestantism. The scriptwriter was aware of this alternative Protestant view, but decided to 
ignore it in favour of his own beliefs. Why? 

10. William Salter reported that he refused to pay an IRA arms levy during the War of Independence, 
a tax enforced on substantial property holders during the conflict. This began a cycle of fines and 
confiscation of animals. Again, Jasper Wolfe of Skibbereen (pp. 115-6) notes that IRA levies and 
fines were imposed irrespective of denomination. This authoritative observation was omitted 
from the programme, which implied that the IRA actions were due to the Salter’s Protestant 
religion. 

11. William Salter stated in his compensation claim that he received a letter from the IRA prior to the 
Civil War in April 1922 demanding that he leave and claimed that the IRA forced him to sell his 
farm to an unnamed individual. It is unclear if Henry Smith, auctioneer, is alleged to have been 
the person named. It is also unclear why this letter was not retained and offered in evidence in his 
claim, which would have strengthened his case. Nevertheless there is no corroboration for the 
programme’s claim that a local man with a revolver stopped William Salter on he way home and 
told him, “Bill boy, you best be gone by morning”. Its absence from the compensation claim 
raises raises doubts about its occurrence. 

12. The programme referred to William Salter receiving ‘compensation’ from the British 
Government. It is clear, therefore, that the filmmakers were aware that Salter applied for 
compensation from the British Government, in this case through the Irish Grants Committee. 
These files are easily accessible in Kew National Archives in London.  Eoghan Harris has written 
numerous articles on historical works that made use of these compensation files.  However, the 
filmmakers made no effort to retrieve the Salter file, despite its obvious importance to the 
programme’s entire premise and from which information stated above comes. Were the 
programme makers incompetent or disingenuous in not using and broadcasting its contents?  

After the 1922-23 Civil War, William Salter returned and bought a farm in Castletownshend in 
1924, where George was born in 1925. The programme did not mention there was a Civil War in 
the intervening period. The programme makers also did not broadcast the fact that the period 
January to June 1922 (the period between Treaty split and Civil War) was one of increasing 
turmoil and disorder in which legitimate authority was contested and eroded.  
The 1922 April killings have been the subject of much partisan commentary from Eoghan Harris 
in his newspaper column. They are a matter of debate. This debate was not reflected in any way 
on the programme that could not broadcast simple factual information correctly. The programme 
was a continuation of Eoghan Harris’s one-sided column in the Sunday Independent and he has 
used it for these purposes in subsequent columns. It may be that the short programme format did 
not allow for alternative viewpoints differing from those of programme makers. That being so, 
balance was not achieved in that programme. Will RTE broadcast a balancing programme that, 
at least, may get its facts straight and might be objective and fair to all interests?  
The programme used dramatised re-enactments of the April killings from (and also claimed 
continuity with) the documentary Cork’s Bloody Secret (broadcast 5 Oct 2009). That far superior 
programme articulated differing viewpoints, one of which belonged to Eoghan Harris. Eoghan 
Harris differed with Professor John A Murphy afterwards in the Irish Times over Harris’s claims 
on the number of Protestants driven from Ireland. It is a pity that RTE has now allowed a 
partisan figure like Harris to dictate understanding of this contested issue. While the programme 
presented itself as Rev’d Salter’s view, his voice was often drowned out by that of the 
programme makers.  
After the April 1922 killings a Protestant Convention, fully representative of southern 
Protestantism, met in the Mansion House. On 11 May 1922 they resolved,  



Four pages   4

‘that until the recent tragedies in the County Cork, hostility to Protestants by 
reason of their religion, has been almost if not wholly, unknown in the twenty six 
counties in which Protestants are in a minority.’  

In other words, Protestants generally regarded the April killings as exceptional. The programme 
ignored facts such as these in favour accusations of long term generalised anti-Protestantism.  
I am disturbed that Eoghan Harris was given public money to promote partisan politics in 
defiance of rules regarding objectivity and fairness. I am also troubled that narrow-minded 
sectarian propaganda was broadcast uncritically by RTE, ironically in the name of tolerance and 
remembrance. I am concerned that RTE broadcast a programme alleging that Roman Catholics 
felt such hatred for their Protestant neighbours, purely on the basis of religious belief, that they 
harassed and persecuted them generally and then set out to kill and threaten them in a haphazard 
sectarian manner. I am concerned because the argument is highly contestable, but was not tested 
in a programme that appeared to deliberately broadcast misleading and wrong information in 
order to get its sectarian point across. I am also disturbed that Rev’d Salter was exploited for the 
purpose of broadcasting factually incorrect statements, derived from memory, based on oral 
tradition. The programme makers knew some statements were untrue and compounded them. 
They broadcast other factually incorrect assertions that a competent programme maker would 
have properly checked. Failure to cite the 1928 compensation claim of William Salter is 
incredible and, at the very least, incompetent.  
I am complaining that the programme breached the following part of the Broadcasting Act and 
such parts of the BAI Code currently in force in RTÉ that are relevant to the points I have made: 
The broadcast treatment of current affairs, including 
matters which are either of public controversy or the 
subject of current public debate is fair to all interests 
concerned and that the broadcast matter is presented in 
an objective and impartial manner and without any 

expression of his or her own views, except that should it 
prove impracticable in relation to a single broadcast to 
apply this paragraph, two or more related broadcasts 
may be considered as a whole, if the broadcasts are 
transmitted within a reasonable period of each other. 

I would appreciate being made aware of RTÉ’s response to these points. 
I also would be grateful for answers to three questions: (1.) will RTE correct mistakes broadcast 
in An Tost Fada? (2.) when will a balancing programme be broadcast? (3.) will RTÉ reinstate 
the once official practice, that appears to have been abandoned, of insisting that programmes 
dealing with contentious historical material employ the services of a historical adviser? 


